Magnesium is misschien wel het belangrijkste mineraal in ons lichaam; elke cel bevat magnesium. Magnesium heeft direct invloed op functies zoals de verbranding van koolhydraten en het ontspannen van spieren, de prikkeloverdracht in zenuwcellen en de botopbouw.

Soms kan het lichaam wel wat extra magnesium gebruiken. Bijvoorbeeld bij een onregelmatig eetpatroon of bij intensieve lichamelijke inspanning. Een voedingssupplement kan dan een goede aanvulling zijn. Aan de hand van de Magnesium Check kunt u kijken of dit ook voor u geldt. Deze check is uiteraard bedoeld als referentiekader. Het geeft geen actuele magnesium-status weer.

Doe de check ....

Iedereen heeft het nodig

Magnesium is een veelzijdig mineraal die van invloed is op vele processen in het lichaam.

Magnesium

  • Speelt een rol bij het behoud van sterke spieren

  • Is gunstig voor een goede geestelijke balans

  • Is van belang voor het zenuwstelsel

  • Kan het gebrek aan energie helpen verminderen

  • Is goed voor het behoud van sterke botten

  • Is goed voor het geheugen en de concentratie

Hoe krijg ik magnesium binnen?

De belangrijkste bron van magnesium is onze voeding; noten, granen (volkoren), bananen, vlees en groene groenten zoals spinazie, broccoli en zeewieren zijn rijk aan magnesium.

Inname en opname is niet hetzelfde

Het is niet gegarandeerd dat als u veel groene groenten, noten en volkorenproducten eet, u ook voldoende magnesium binnenkrijgt en/of opneemt. De inname is afhankelijk van de hoeveelheid magnesium in een voedingsmiddel en wordt onder andere beïnvloedt door de landbouwmethode, bewaarwijze en bereidingswijze van een product.

De opname is afhankelijk van factoren zoals de inname van andere voedingsstoffen. Zuivel, fosfaat (frisdrank) en suiker de opname negatief beïnvloeden. Ook leeftijd (maagzuur) en medicatiegebruik hebben invloed. Sporters en mensen in stressvolle situaties kunnen een verhoogde uitscheiding van magnesium hebben.

Speciaal voor u

Check

Vermoedt u dat u niet altijd voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Doe de checks.

Nieuwsbrief Vitamin Times

Lees meer over voeding, gezondheid en supplementen.