De overheid adviseert extra inname van vitamine D aan kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, mensen die weinig buiten komen, bedekkende kleding dragen of een getinte huid hebben en mensen boven de 50 jaar.

Vermoedt u dat u ook extra vitamine D nodig heeft? Bijvoorbeeld omdat u geen dierlijke producten eet, weinig buiten komt en de zon zoveel mogelijk vermijdt? Doe dan de Vitamine D Check.

Deze check is uiteraard bedoeld als referentiekader. Het geeft geen actuele vitamine D-status weer. Om de exacte vitamine-D waarde in uw bloed vast te stellen wordt geadviseerd om dit via uw huisarts te laten meten.

Doe de check ....

Vitamine D voor iedereen, elke dag

Vitamine D is voor iedereen van belang. Het takenpakket van deze vitamine is groot.

Vitamine D

  • Heeft een positieve invloed op het immuunsysteem

  • Zorgt mede voor een goede weerstand

  • Draagt bij tot de opname van calcium uit de voeding

  • Draagt bij aan de instandhouding van sterke botten

  • Draagt bij aan het proces van celvernieuwing

  • Is van belang voor het behoud van sterke tanden

  • Speelt een rol bij het behouden van sterke spieren

Zonkracht is essentieel

Vitamine D wordt in de huid uitsluitend aangemaakt als de zonkracht, de hoeveelheid UV-straling van de zon, hoger is dan 3. In ons deel van de wereld is dit alleen mogelijk op heel zonnige dagen in de periode van mei tot september, tussen 11.00 en 15.00 uur.

De huid moet dan wel minimaal 20 minuten direct blootgesteld worden aan zonlicht. Dit luistert nauw. Zelfs kleding en zonnebrandcrème kunnen de vorming van vitamine D blokkeren. Er zijn meer factoren van invloed: zo wordt in een donkere huid veel minder snel vitamine D gevormd, verhoogt overgewicht de kans op een tekort en neemt bij het ouder worden de vorming van vitamine D af, evenals de omzetting in het lichaam.

Hoe krijg ik vitamine D binnen?

Vitamine D is beperkt aanwezig in voeding. Alleen vette vis, ei, lever, vlees en melk bevatten een kleine hoeveelheid. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. De UV-straling zorgt voor de aanmaak van vitamine D in het lichaam.

Speciaal voor u

Check

Vermoedt u dat u niet altijd voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Doe de checks.

Nieuwsbrief Vitamin Times

Lees meer over voeding, gezondheid en supplementen.