Step

Van september tot mei is de intensiteit van zonlicht boven de 40e breedtegraad niet voldoende om enige vitamine D te kunnen vormen. Nederland ligt op de 51e breedtegraad. De benodigde UVB-stralingsintensiteit wordt gedurende de wintermaanden niet gehaald.
Alleen als op een zonnige zomerdag tussen 11.00 en 15.00 uur de huid wordt blootgesteld aan zonlicht wordt vitamine D aangemaakt.
Iemand met een donkere huid heeft tot 10x meer zonlicht nodig om een zelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken als iemand met een lichte huid.
Vitamine D komt slechts in geringe mate binnen met de voeding. Eigenlijk is alleen (vette) vis, zoals haring, makreel, sardines en zalm, een relevante bron. Vooral de olie uit vislever (levertraan) is rijk aan vitamine D.
Een ouder wordende huid is dunner en maakt daarom minder vitamine D aan. Ook in het lichaam zelf, in de nieren, neemt de productie van de actieve vorm van vitamine D af.
Bepaalde ziektebeelden en medicijnen kunnen er voor zorgen dat vitamine D minder goed wordt opgenomen of versneld wordt afgebroken in het lichaam.
Mensen met overgewicht hebben minder vitamine D in het bloed. De vet oplosbare vitamine wordt opgeslagen in vetweefsel, waardoor het lichaam er niet meer over kan beschikken. Hogere doseringen zullen daarom vaak nodig zijn om een tekort op te heffen of te voorkomen. *BMI = lichaamsgewicht (in kg) delen door (lichaamslengte x lichaamslengte) (in meters)
Deze klachten kunnen in directe relatie met de opname/afbraak van vitamine D in het lichaam.

Speciaal voor u

Check

Vermoedt u dat u niet altijd voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Doe de checks.

Nieuwsbrief Vitamin Times

Lees meer over voeding, gezondheid en supplementen.