De weerstand is de mate waarin ons lichaam in staat is om schadelijke bacteriën en virussen snel en effectief aan te pakken op het moment dat deze binnendringen.
Een verminderde weerstand is minder slagvaardig en geeft daardoor een verhoogde kans op virusinfecties zoals verkoudheid en griep. Hoe sterker de weerstand, hoe kleiner de kans dat bacteriën en virussen iemand daadwerkelijk ziek kunnen maken.

Uw weerstand wordt beïnvloed door voeding, leefstijl en factoren zoals slaap, stress en medicijngebruik. Aan de hand van de weerstandcheck kunt u een inschatting maken van uw weerstand op basis van deze factoren.

Doe de check ....

Virussen gedijen goed in herfst en winter

Verkoudheid en griep ontstaan door virussen. De weersomstandigheden in de herfst en winter zijn gunstig voor de verspreiding en levensduur van virussen. Bij een lage luchtvochtigheid, zoals in
de winter als binnen de verwarming omhoog gaat, verspreiden virussen zich gemakkelijk over langere afstanden. Ook leven de bekende griepvirussen langer bij een lagere buitentemperatuur. Als we in najaar en winter vaker binnen én bij elkaar zitten, dragen we virussen gemakkelijker over.

Gezonde voeding

De voeding kan bijdragen aan een goede weerstand. Kies wat vaker voor volwaardige voeding met volkorenproducten, fruit, groente, vis, om te zorgen voor een goede innamen van vitaminen, mineralen en vezels.

Vitamine C en D voor de weerstand

Vitamine C en D hebben een positieve invloed op het immuunsysteem. Vitamine C kunnen we niet zelf aanmaken, maar komt het lichaam in via de voeding. Rijke bronnen van vitamine C zijn paprika, kiwi, witlof, broccoli, spruitjes en natuurlijk citrusvruchten. Vitamine D maken we in het lichaam aan onder invloed van UV-straling uit zon. Het grootste deel van het jaar is de zonnekracht in ons land echter niet voldoende. Daarom wordt extra inname aangeraden.

Leefstijl

In de afgelopen jaren is er een nieuwe trend gaande in de geneeskunde. Op verschillende niveaus is er steeds meer aandacht voor preventie en aanpassing van leefstijl om ziekten te voorkomen en te behandelen.
Tips zoals voldoende bewegen, een goede nachtrust, een gezondgewicht en waakzaam zijn voor stressfactoren dragen absoluut bij aan een gezonde leefstijl. Net zoals niet roken, alcohol minderen, goede hygiëne en zo veel mogelijk genieten. Volgens onderzoek leven mensen die gelukkig zijn, enkele jaren langer dan mensen die dat niet zijn. 

Speciaal voor u

Check

Vermoedt u dat u niet altijd voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Doe de checks.

Nieuwsbrief Vitamin Times

Lees meer over voeding, gezondheid en supplementen.